Tekakor


Tekakor har jag bakat idag. På bilden har vi en tekaka med philadelphiaost, skinka och gurka, detta serveras med hallonkräm och mjölk i solsken.

Recept på 10 goda Tekakor!
5dl mjölk
4dl havregryn
1msk sirap
150g smält smör
1/2msk salt
25g torrjäst
8-9dl vetemjöl

Så här gjorde jag:
1 värm mjölk sirap och havregryn tills de är så varmt att du inte vill ha fingret i kastrullen.
Häll i smöret. Låt stå ca 15 minuter. under tiden blandar du alla torrisar i en bunke.
Sedan blandar du i hop allt till en ganska lös deg. Jäs 30min i bunke och 30 min på plåt.
Kavla till små kakor, ca 1 cm tjocka och nagga med gaffel.

Gräddas i 225grader, 10 minuter!

Kommentarer
Postat av: Tore

Vi har exakt! samma recept!

2009-04-21 @ 14:24:43
Postat av: Limpolajnen

Till vad? Fröken Sverige??

2009-04-21 @ 23:53:25
URL: http://foodandthecitysthlm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0