Bullbak

Igår eftermiddag fick jag för mig att göra bullar. Känns lite onödigt
eftersom att jag själv knappt käkar bullar, men det luktar ljuvligt och
är ju bra att bjuda på om nån kommer över.
Ingredienser

1 msk kardemumma
1 ägg
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g smält smör
1.2 l vetemjöl special
Fyllning:
100 g mjukt smör

1 dl strösocker
2 msk malen kanel

Värm mjölken, smöret och kardemumman till 37grader.
Rör ner socker salt och ägg. Sist blandar du i mjölet, ta
lite i taget. Degen är ganska lös. Jäs ca1 timma.


Gör i ordning fyllningen. Sätt ugenen på 200grader
Dela degen i 2 delar, baka ut till stora kvadrater på mjölat
bord. smöra sedan hälften av fyllningen på den utkavlade
degen. Vi sedan över ena sidan så att det blir två lager med
fyllning imellan, skär sedan 2cm långa remsor. Dessa remsor
snor du ändarna åt varsitt håll och knyter sedan ihop till
små snurrbullar. Jäs igen ca 40 minuter
Pensla med ägg och grädda ca 10 minuter mitt i ugnen.
När du har ut bullarna så pensla dem med sirap blandat
med vatten och strö över lite strösocker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0